top of page
  • תמונת הסופר/תעו"ד רננה גן גולדברג

רוצים לשמור על הילדים בתהליך גירושין? פנו לגישור

פוסט זה דן בחשיבות הבחירה בגישור ככלי ליישוב סכסוכי משמורת בתיקי גירושין כדי לשמור על הילדים בתהליך גירושין. הוא מספק תובנות כיצד גישור יכול לעזור לשני הצדדים להגיע להסכמה שתעדיף את טובת הילדים.


גישור: דרך להסדרי משמורת ידידותיים?

בעיצומם של גירושין, כאשר הצדדים נמצאים בסערת רגשות והמתח מורגש, סכסוכי משמורת ילדים יכולה לרוב להפוך לזירת קרב של ממש. עם זאת, גוברת ההכרה בקרב אנשי מקצוע ומומחים בתחום המשפט כי גישור יכול להיות גישה יעילה ומועילה לפתרון סכסוכים אלו. ראשית, הגישור מציע דרך להגיע להסדרי שהות מוסכמים ידידותיים על ידי מתן סביבה ניטרלית ותומכת להורים לתקשורת ולניהול משא ומתן. בניגוד לליטיגציה מסורתית, שבה ההתמקדות היא בפסילת הצד השני, הגישור מעודד שיתוף פעולה. בעזרתו של מגשר מיומן, ההורים יכולים לעבוד יחד כדי למצוא פתרונות מוסכמים הדדיים, אשר נותנים עדיפות לטובת ילדיהם. שנית, גישור מאפשר להורים לשמור על שליטה בתוצאות הסדרי השהות. בהליכים בבית המשפט, שופט מקבל בסופו של דבר את ההחלטות הסופיות בנוגע למשמורת וחלוקת זמני השהות. לעומת זאת, הגישור מסמיך את ההורים להשתתף באופן פעיל בתהליך קבלת ההחלטות ולהתאים את הסדרי השהות עם הילדים בהתאם לצרכים ולנסיבות הייחודיים של ילדיהם. תחושת בעלות ומעורבות זו יכולה להוביל לתוצאות משביעות רצון יותר ולהפחית את הסבירות לעימותים עתידיים. לבסוף, גישור יכול לסייע בשמירה על רווחתם של הילדים במהלך הליך הגירושין. מחקרים הראו שלגירושין יכולות להיות השפעות שליליות משמעותיות על הרווחה הרגשית והפסיכולוגית של הילדים. בעצם ההשתתפות בהליך הגישורי הורים יכולים למזער את מאפיין היריבות של סכסוך משמורן, ולהגן על ילדיהם מפני מתח וטראומה מיותרים. הגישה השיתופית של הגישור יכולה גם לטפח מערכת יחסים הורית משותפת בריאה יותר, לקדם יציבות ועקביות עבור הילדים. בנוסף יוכלו לתרגל את הסדרי השהות בטרם הם מתקבעים בהסדר מחייב ולבחון תוך כדי כך א ההתאמה של ההסדר להורים ולילדים.



זוג יושב מול מגשר בהליך גישור בגירושין
גישור בגירושין

איור של מגשר יושב ליד שולחן עם הורים מתגרשים, מקיים דיון


השפעת הגירושין על ילדים: האם גישור יכול להשפיע?

גירושין הם חוויה מאתגרת ולעתים קרובות טראומטית עבור ילדים מעורבים. שיבוש המבנה המשפחתי שלהם, אובדן הקשר היומיומי עם אחד ההורים והסערה הרגשית הנלווית לתהליך עלולים להיות בעלי השפעות ארוכות טווח על רווחתם. עם זאת, מחקרים מראים שגישור יכול לעשות הבדל משמעותי בהפחתת ההשפעה השלילית של גירושין על ילדים. אחת הדרכים שבהן הגישור יכול לחולל שינוי היא על ידי קידום תקשורת וצמצום עימותים בין ההורים. רמות גבוהות של קונפליקט במהלך ואחרי גירושין נמצאו כפוגעות בהסתגלותם של הילדים ובהתפתחותם הכללית. הגישור מספק תהליך מובנה ומקל להורים להביע את דאגותיהם, לדון בציפיותיהם ולמצוא בסיס משותף להורות משותפת. על ידי שיפור התקשורת והפחתת הקונפליקט, גישור יכול ליצור סביבה יציבה והרמונית יותר לילדים. בנוסף, גישור יכול לעזור להורים לפתח אסטרטגיות הורות משותפות יעילות, שהן חיוניות לרווחת הילדים לאחר הגירושין. באמצעות תהליך הגישור, מעודדים ההורים להתמקד בצרכים ובטובת ילדיהם ולא בטרוניות שלהם. הם יכולים לעבוד יחד כדי ליצור תוכנית הורות המתייחסת להיבטים חשובים כגון לוחות זמנים לביקורים, אחריות קבלת החלטות ותמיכה כלכלית. גישה שיתופית זו מטפחת תחושת אחריות משותפת ושיתוף פעולה, אשר יכולה להשפיע לטובה על הסתגלותם ותחושת הביטחון של הילדים. מעבר לכך, גישור יכול לספק לילדים קול בתהליך קבלת ההחלטות. בגישור ניתן לקחת בחשבון את נקודות המבט וההעדפות של הילדים, בהתאם לגילם ובגרותם. הכללה זו יכולה לעזור לילדים להרגיש ששמעו אותם, ובסופו של דבר לתרום לרווחתם הרגשית במהלך ואחרי הגירושין.


האם אנחנו נותנים עדיפות לרווחת ילדינו? - הצורך בגישור

גירושין הם תהליך מאתגר וטעון רגשית, אך בתוך המהומה, חשוב לשאול את עצמנו: "האם אנחנו נותנים עדיפות לרווחת ילדינו?" התשובה לשאלה זו צריכה להיות ללא ספק כן מהדהד. ילדים הם המושפעים ביותר מהתמוטטות מערכת היחסים של הוריהם, ובאחריותנו כהורים וחברה להבטיח את רווחתם. כאן הגישור משחק תפקיד חיוני. הגישור מציע גישה ממוקדת בילד ששמה את הצרכים והאינטרס של הילדים בראש סדר העדיפויות. במקום לנהל מאבקים ארוכים ושנויים במחלוקת, הגישור מאפשר להורים לעבוד יחד בשיתוף פעולה כדי למצוא פתרונות שיהיו לטובת ילדיהם. על ידי העברת המיקוד מתלונות אישיות לרווחת הילדים, הגישור מספק מרחב לדיאלוג ושיתוף פעולה בונים. יתרה מכך, הגישור מספק חלופה יעילה ומשתלמת יותר לליטיגציה מסורתית. מאבקים ארוכים בבית המשפט עלולים לרוקן משאבים כספיים ולהאריך את הלחץ הרגשי שחווים ההורים והילדים כאחד. לעומת זאת, הגישור מציע תהליך יעיל שמטרתו להגיע להסכמות משביעות רצון הדדית בטווח זמן קצר יותר. על ידי הפחתת הזמן והעומס הכספי הקשורים בהליכים משפטיים, ההורים יכולים להקצות את משאביהם ליצירת סביבה יציבה ומטפחת עבור ילדיהם. הגישור מעניק להורים שליטה על תהליך קבלת ההחלטות. במקום שיכפו עליהם החלטות, כפי שקורה בבית המשפט, ההורים מעורבים באופן פעיל בעיצוב התוצאות שישפיעו על חיי ילדיהם. תחושת בעלות ושיתוף פעולה זו לא רק מטפחת מערכת יחסים הורות משותפת חיובית יותר אלא גם מאפשרת להורים להתאים את ההסכמות שלהם לצרכים ולנסיבות הספציפיות של ילדיהם.



תפקידו של מגשר בסכסוכי משמורת ילדים

למגשר תפקיד מכריע בהקלת תקשורת ומשא ומתן יעילים בין הורים המעורבים בסכסוכי משמורת ילדים. המטרה העיקרית היא ליצור סביבה בטוחה וניטרלית שבה הורים יכולים להביע את דאגותיהם, לדון בהעדפותיהם ולפעול להסדר משמורת מוסכם הדדית. המגשר פועל כצד שלישי ניטרלי המנחה את השיחה, ומבטיח לשני ההורים הזדמנות שווה להישמע. אחד מהתפקידים המרכזיים של מגשר היא לעזור להורים להתמקד בטובת ילדיהם. הם מעודדים הורים לשים בצד את התלונות האישיות ולהתרכז במה שבאמת מועיל לרווחת ילדיהם. על ידי הדגשת החשיבות של שמירה על סביבה בריאה ויציבה עבור הילדים, המגשר מסייע לכוון את השיחה למציאת בסיס משותף והגעה לפתרון המתאים לטובת הילדים המעורבים. כדי להשיג זאת, מגשר משתמש בטכניקות ואסטרטגיות שונות. הם עשויים להקל על תקשורת פתוחה וכנה, להבטיח שלכל הורה תהיה הזדמנות להביע את דאגותיו ונקודות המבט שלו. מגשרים עשויים גם לסייע להורים לבחון פתרונות וחלופות אפשריים, ולעודד פתרון בעיות יצירתי והתפשרות. לאורך כל התהליך, המגשר שומר על חוסר פניות וניטראלי, ומבטיח ששני ההורים ירגישו שומעים ומכבדים אותו.


לסיכום, גישור מציע גישה שלווה ושיתופית יותר לזוגות מתגרשים המחפשים את טובת ילדיהם ולזוגות שרוצים לשמור על הילדים בתהליך גירושין. זה לא רק מוריד את הלחץ הרגשי על המשפחה אלא גם מבטיח שצורכי הילדים יהיו במקום הראשון.

bottom of page